Naším největším vozidlem je Ford Transit z roku 1992. Je to obytná dodávka, takže jí používáme na výlety kde je v plánu přespání (sjíždění vody, svatby), nebo dlouhodobé výlety v řádu týdnů až měsíců. Mimo přespání nabízí možnost nádrží s pitnou vodou, lednici, plynový vařič a nezávislé topení, takže lze cestovat i v zimě. Nevýhodou je pouze nižší cestovní rychlost a to maximálně 100 km/h.
Technické informace
Ford Transit, rok výroby 1992. Nesmrtelný vznětový čtyřválec s obsahem 2.5 litru bez přeplňování, převodovka 5st manuální, servo, pohon zadních kol. Váha 2 tuny. S nadstavbou výška zhruba 2,4 m. Spotřeba kolem 7,6 litru. Cestovní rychlost 90 km/h.
Obytná vestavba
Obytná vestavba je vytvořena již od výroby německou firmou Reimo. Hlavní částí je vyvýšená spací laminatová nadstavba, která je místo původní střechy a má střešní okénko 40 x 40cm. Zde jsou umístěna dvě spací lůžka, které se dají jednoduše zasunout nad přední sedadla, takže pak v obytné části vznikne hodně prostoru, že se mohou pohodlně postavit i dvě osoby vedle sebe. Níže pak lze ze sedaček a stolku složit další dvě místa na spaní, takže celkově můžou přespat 4 osoby.
Níže je pak umístěn plynový dvouvařič napojený na plynovou bombu, nezávislé plynové topení Trumatic a dřez s baterií, která je napojena na elektrické čerpadlo umistěné v nádrži na vodu (2 nádrže, každá cca 20 litrů). Nakonec lednice Electrolux, která funguje jak na 12V, 230V, nebo na plyn. Celé vybavení doplňuje zhruba 8 úložných prostorů různých velikostí z čehož některé jsou dále rozděleny příčkami. Zvenku je pak umístěna markýza o délce cca 2 metry, mechanicky ovládaná.
Dobíjení v kempech
Celá dodávka lze zapojit do sítě 230V (buď v kempu, nebo přes prodlužovák doma), díky čemuž lze nabíjet dvě trakční baterie, každá s kapacitou 110Ah. Z těchto baterií se pak napájí celá elektrosoustava vozidla, od vnitřního osvětlení, přes topení a lednici až po měnič na 230V, kterým nabíjíme telefony, notebooky nebo foťák. Konektor napájení na karoserii je typu CEE (3 kolíky, 16A).
Sada kabelů pro nabíjení:
- kabel CEE (samice) – zásuvka 230V kolík – pro zapojení do vozidla, nebo přímo do kempu, kde mají klasické 230V evropské zásuvky
- kabel zásuvka 230V samice – CEE kolík – pro zapojení v kempech, kde mají CEE zásuvky (Německo, Nizozemí)
- prodlužovací kabel klasický 15metrů – pro kompletaci zapojení, nebo prodloužení dosahu
- konektory CEE lze koupit v Hornbachu za 100,- Kč / ks, stejně jako vodělodolné 230V zásuvky… obojí lze koupit také v různých kemping e-shopech, ovšem za 3x vyšší cenu
- někde se lze dočíst i o zásuvkách s normou Schuco, takové jsme ale zatím nikde nepotkali a všude nám pasovali klasické CEE, nebo evropské 230V
Toto vše dohromady tak tvoří obytný vůz, který dokáže být nezávislý i několik dnů. Nádrže na vodu vydrží při běžném používání cca 4 dny, plně nabité baterie klidně i dva týdny. Jediné co chybí je chemické WC, které ale zatím nebylo nikdy potřeba, protože cestujeme všude v rámci EU. pomalu uvažujeme o instalaci solárních panelů.
Asistenční služby
Pro naše cestování jsme si koupili asistenční služby ÚAMK, za 1890,- na celý rok. Služba platí po celé Evropě, 24 hodin denně. Odtah v rámci evropy je limitován cenou 200E, zbytek doplácí majitel vozu.
Brzy doplníme článek o zkušenostech po 14ti dnech bydlení v dodávce 🙂